Sunday, March 31, 2013

Makanan terdedah dan busuk...

Setiap hari selepas pulang daripada kuliah aku dan rakanku akan bergegas ke tempat untuk menunggu bas. Kami akan segera untuk pulang ke kolej untuk membeli makanan kerana kebiasaannya makanan di kafe akan cepat habis. Aku dengan segera akan mendapatkan bas untuk pulang.

          Bas bergerak menuju ke kolej kediaman pelajar seperti yang dijadualkan. Tiba di foyer, aku sedaya upaya mempercepatkan langkahku supaya cepat sampai di kafe. Perutku 'berkeroncong' menunjukkan bahawa ianya perlu diisi dengan segera. Aku merupakan insan yang tidak sanggup menahan  lapar kecuali apabila berpuasa aku sentiasa memotivasikan diriku untuk bersabar.

          Tiba di kafe, aku lihat makanan telah habis dijual. Aku dan rakan berasa sangat hampa kerana tidak ada makanan yang tinggal. Kulihat kiri dan kananku untuk memastikan jika ada lagi makanan yang masih boleh aku makan. Ketika aku memandang sekeliling aku terlihat ada sebuah gerai makanan yang baru dibuka. Aku dan rakan-rakan tersenyum dengan harapan ada makanan yang enak di gerai itu.

          Harapan aku hampa, apabila kulihat banyak lalat menggerumuni makanan di situ. Aku tiba-tiba hilang selera. Aku lihat banyak makanan yang terdedah dan tidak ditutup rapat. Tiba-tiba mata aku terpandangkan bekas makanan yang diisi dengan buah-buahan. Aku mebelek-belek buah tersebut, tiba-tiba aku lihat buah-buahan itu telah busuk dan lembik. Aku meletakkannya semula. aku tidak jadi untuk membeli makanan di situ.

Pengajaran

Kedai makanan haruslah menjaga kebersihan makanan dan tempat berniaga. Makanan yang terdedah dan busuk akan mengakibatkan pelanggan boleh terjadinya keracunan makanan. Makananan haruslah ditutup semula selepas diambil. Jika tidak lalat dan serangga lain akan mengotorinya.

         

No comments:

Post a Comment