Wednesday, March 27, 2013

Sawan...

Hari ini cuaca tidak menentu. Pagi tadi hujan turun tanpa henti menyebabkan aku amat berat untuk ke kuliah. Namun aku gagahkan juga kerana hari ini kelasku sangat padat. Cuaca hujan menyebabkan aku terpaksa membawa payung. Nasib aku baik kerana rakanku telah membelikan payung semalam. Selama ini aku tidak mempunyai payung. 

          Kelasku berakhir pada pukul satu petang. Seperti biasa akulah orang pertama yang akan keluar kelas dahulu. Aku rasakan kepala aku sangat berat. Aku mempercepatkan langkahku untuk mendapatkan bas. Aku segera masuk ke dalam bas dan duduk. Aku melepaskan lelahku kerana penat berlari untuk mendapatkan bas. Aku sangat risau jika aku tertinggal bas. Bukan apa, kalau aku tertinggal bas aku terpaksa menunggu selama setengah jam untuk naik bas yang seterusnya.

          Aku memejamkan mataku seketika. Tiba-tiba aku mendengar bunyi bising suara pelajar di dalam bas itu. Aku tersedar dan mula mencari-cari apakah yang dicakapkan oleh mereka. Mereka berkumpul untuk melihat kejadian itu. Aku lihat sekujur tubuh seorang lelaki india terbaring sambil badannya menggelepar. Aku mula panik dan ingin tahu apa yang berlaku sebenarnya. Nasib baik ada beberapa orang lelaki membantunya untuk membawanya turun dari bas. Pemandu bas juga turut membantu.  Rupa-rupanya lelaki itu, memang mempunyai penyakit sawan. 

Pengajaran

 Jika berlaku perkara seperti itu, kita perlu memberi bantuan kepada orang yang memerlukan. Sikap pelajar yang perihatin sangat dipuji. Jika berlaku kes seperti itu, kita tidak boleh menggerumuni orang itu kerana kita akan memburukkan keadaan orang itu. Pesakit seperti itu perlu diberikan ruang supaya dia boleh kembali normal seperti biasa.        

No comments:

Post a Comment