Sunday, March 31, 2013

Malunya...

Malukah anda jika ada orang memarahi anda dihadapan orang ramai? Pasti malu bukan. Kisah ini bermula apabila suatu pagi aku menghadiri kuliah seperti biasa. Aku seperti selalunya akan duduk dihadapan. Pensyarah sudah masuk ketika aku sampai kerana pensyarah ini seorang yang menepati masa. Tiba-tiba   seorang pelajar perepuan bergegas masuk ke dewan kuliah. Pensyarah itu tiba-tiba menyuruh pelajar itu untuk berhenti.

          Muka pelajar itu menampakkan dirinya sangat takut dan pucat apabila ditegur begitu. Dia berhenti dan memandang muka pensyarah itu untuk menegtahui sebab dia perlu mengikut arahan pensyarah itu. Pensyarah itu mendekatinya lalu berhadapan dengannya. Pensyarah itu, merampas buku ditangan pelajar itu dan melemparkannya ke lantai. pelajar itu semakin panik dan takut.

          Pensyarah itu menyuruhnya keluar dari dewan kuliah dengan segera dan tidak membenarkannya untuk menghadiri kelas. Sebelum keluar, pensyarah itu memarahinya lagi dan memberitahu kepadanya iaitu jika pelajar itu masih melakukan masalah tersebut berkemungkinan dia akan dibuang daripada kursus tersebut.

Pengajaran

Sebagai pelajar kesalahan lewat ke kuliah adalah perkara yang biasa terjadi dalam kalangan pelajar universiti.  Tetapi, kita tidak boleh menjadikannya satu tabiat kerana akan menyebabkan kita boleh dikenakan tindakan. Walaubagaimanapun, sikap pensyarah seperti yang di atas tidak boleh dilakukan. masih ada banyak cara untuk menghukum pelajar. Memarahinya di hadapan kelas akan menyebabkan pelajar berdendam dan mungkin menyebabkan berlakunya krisis pada masa hadapan.

No comments:

Post a Comment