Thursday, March 14, 2013

Wajarkah begitu?

Hidup dalam satu tempat dengan orang yang tidak dikenali asal usul dan berlainan agama memang tidak selesa. Hal ini menjadi kebiasaan pelajar-pelajar universiti, kolej mahupun politeknik. Pada mereka yang tinggal di asrama sudah pasti akan ditempatkan rakan sebilik. Sudah pastinya mereka belum berkenalan antara satu sama lain. Proses mengenal akan lebih mudah jika antara mereka mudah memulakan berbicara.
hendak dijadikan cerita, aku juga merasakan perkara dan situasi yang sama. Aku ditempatkan dengan rakan yang berlainan negeri dan nasibku baik kerana dia juga seagama denganku.

          Hari pertama aku tertanya-tanya siapa lagi yang tinggal serumah denganku. Aku terlihat banyak kotak-kotak bersusun di atas meja makan di ruang tamu. Aku mendekati kotak itu dan sejurus itu aku terlihat terdapat nama di kotak itu. Rupa-rupanya rakan serumahku yang duduk di bilik pertama berlainan agama denganku. Pada mulanya aku berfikir selesakah tinggal serumah dengan rakan berbangsa lain. Cepat-cepat aku tolak pemikiran negatifku ke tepi. Rupa-rupanya terdapat seorang lagi rakan yang berbangsa berlainan denganku. mereka berdua tinggal di bilik yang sama dan juga merupakan senior kami.

          Hari-hari seterusnya aku melihat pelbagai perkara yang mula menyebabkan aku dan rakan sebilikku kurang selesa dengan perbuatan mereka. Mereka mula menunjukkan perlakuan yang boleh dikatakan menyakitkan hati kami. Barang-barang kami digunakan sewenang-wenangnya tanpa pengetahuan kami. Sehinggakan  pada suatu hari mereka menggunakan baldi pakaian kami untuk membuat air mengemop lantai rumah.

          Perbuatan yang paling membuatkan kami berasa sangat marah apabila mereka membawa rakan-rakan mereka serta membuat bising. Ada ketikanya ketika minggu peperiksaan juga mereka masih memperlakukan perbuatan tersebut.

Pengajaran

Seharusnya sebagai rakan serumah sikap hormat-menghormati dan bertegur sapa perlu diamalkan. Sikap mementingkan diri perlu dielakkan. Walaupun tinggal dengan rakan yang berlainan bangsa sikap perihatin dan amik berat perlu diamalkan. Jangan sesekali menggunakan barang orang lain tanpa memberitahu mereka dulu. Sikap ini akan menyebabkan berlakunya salah faham dan seterusnya pergaduhan akan berlaku.

No comments:

Post a Comment