Friday, March 22, 2013

Ayah maafkan anakmu...


Hari ini aku telah terdengar perbualan seseorang. Sudah tentu daripada salah seorang pelajar di universiti ini. Cukuplah sekadar hanya mengetahui identiti ini. Aku sedang menunggu ketibaan bas untuk pergi ke kampus. Seperti biasa aku akan menunggu di foyer. Terdapat seorang pelajar di sebelahku. Aku lihat dia sedang berbual di telefon dan kemudian tersenyum-senyum. Aku sudah dapat mengagak dengan siapa dia berbicara.

          Teknologi canggih merupakan wadah untuk kita berhubungan dengan orang yang dikehendaki. Tetapi sayangnya, kemudahan itu tidak digunakan sebaiknya oleh kita. Remaja kini, gemar berhubungan dengan rakan-rakan dan "boyfriend" atau "girlfriend" mereka berbanding keluarga mereka terutama ibu dan ayah. Kebanyakkannya golongan ini lebih mengutamakan kawan-kawan terdekat. Kononnya kawan dapat memahami mereka berbanding ibu bapa.

          Mereka akan menghubungi rakan-rakan lebih kerap berbanding ibu bapa mereka sehingga ada sesetengah remaja hanya akan menelefon ibu atau bapa jika mereka memerlukan kewangan atau berkaitan dengan perbelanjaan mereka. Hal ini dapat dilihat dalam dunia remaja terutama pelajar universiti. Jujurku akui aku juga kadang-kadang jarang menghubungi ayahku. Bagiku yang tidak mempunyai ibu, aku akan berasa sangat janggal untuk berbual lama dengan ayahku.

Pengajaran

Kecanggihan teknologi seharusnya digunakan sebaik-baiknya untuk berhubung dengan orang tersayang. Hubungilah ibu bapa lebih kerap supaya mereka lebih terasa dihargai. Ibu bapalah yang perlu diutamakan berbanding rakan. Rakan boleh dicari, tetapi ibu dan ayah tiada pengganti. Cukuplah sekadar bertanya khabar, itu sudah memadai. Oleh itu, sama-samalah kita perbaiki diri.  =)

No comments:

Post a Comment