Tuesday, March 5, 2013

Terima Kasih


Hari ini aku dan rakan-rakanku pergi ke tempat perkelahan di sekitar Tanjung Malim. Semua ini tidak dirancang kerana pada awalnya aku dan rakan-rakan aku hanya keluar membeli barangan keperluan. Oleh sebab masih banyak masa yang tinggal untuk menghantar kereta sewa ke kolej semula, aku memberi cadangan kepada rakanku untuk singgah sebentar ke tempat perkelahan. Setelah sampai di sana tiba-tiba perutku memulas dan kebetulan pada masa itu rakan aku juga merasakan kesakitan yang sama. Hal ini berlaku mungkin berpunca daripada makanan yang kami makan pada tengahari tadi. Kami mencari-cari tandas di sekitar itu tetapi malangnya tandas tersebut sedang dibaik pulih. Kami berasa sangat hampa. Kemudian kami keluar dari kawasan perkelahan tersebut sehingga berjumpa dengan seorang perempuan yang agak berusia. Kami segera bertanyakan sekiranya ada  terdapat tandas yang terdekat di sekitar itu. Perempuan itu segera mengajak kami pulang ke rumahnya kerana dia memberitahu di sekitar kawasan tersebut tidak mempunyai tandas. Kami berasa amat malu kerana terpaksa menumpang tandas di rumah perempuan itu. Selepas selesai kami mengucapkan terima kasih kepada perempuan itu.

Pengajaran
Sikap perempuan itu sangat dipuji. Walaupun tidak mengenali kami dengan baik tetapi dia sudi menumpangkan kami untuk menggunakan tandas di rumahnya. Amat sukar untuk menemukan masyarakat yang perihatin pada zaman moden ini. Sikap suka menolong orang dalam kesusahan amat digalakkan dalam masyarakat masa kini. Jika adanya masyarakat yang saling membantu akan menjalinkan ikatan yang kukuh.

No comments:

Post a Comment