Tuesday, March 26, 2013

Pelik tapi Benar...

Semalam ialah hari yang amat memenatkan bagiku. Aku pulang ke kolej setelah cuti selama dua hari di kampung. Bahagia sangat apabila dapat bertemu ahli keluarga tercinta. Semalam jugalah hari lahirku yang ke-22 tahun. Aku amat berterima kasih dengan ucapan dan doa daripada rakan-rakan.

          Malamnya, aku diajak oleh rakan serumahku untuk menonton teater di Dewan Besar, di  kampus baru, UPSI. Aku berasa sangat teruja kerana adanya pelakon seperti Jalaludin Hassas, Julia Ziegler, Kamal Adli, Radhi Khalid dan lain-lain mementaskan teater tersebut. Aku bersiap awal kerana takut tidak dapat tempat di dalam dewan itu nanti. Teater itu diadakan bersempena "Pray for Sabah". Aku mengambil tempat di kawasan yang agak strategik bersama rakanku. teater itu bertemakan "Asmara Songsang". Mendengarkan tajuk teater itu sungguh membuatkan aku tertanya-tanya apakah unsur-unsur yang akan ditonjolkan. Teater tersebut berlangsung selama satu jam setengah. Selesai teater aku dan rakanku berasa sangat lapar. Kami keluar mencari tempat untuk makan.

          Akhirnya rakanku mencadangkan untuk makan di sebuah kedai makanan panas. Suasana di kawasan tersebut agak bising kerana ada tempat untuk berkaraoke. Kami mencari tempat untuk memesan makanan. Sementara menunggu makanan sampai, aku melihat-lihat persekitaran kedai tersebut. Tiba-tiba aku terpandangkan perempuan bertudung yang berhadapan dengan meja kami. Aku lihat mulut perempuan itu berasap-asap. Aku pelik dan bertanyakan rakanku apakah yang dilakukah perempuan tersebut. Rupa-rupanya perempuan tersebut menghisap "shisha". Aku berasa sangat terkejut. Aku tidak menyangka di kedai makan di sekitar universiti mempunyai perkhidmatan seperti ini.

Pengajaran

Tidak sepatutnya perempuan tersebut melakukan hal seperti itu dikhalayak ramai. Tambahan pula dengan imejnya yang bertudung menunjukkan sesuatu perbuatan yang tidak elok. Kedai makanan seperti itu seharusnya menyediakan perkhidmatan lebih sesuai.

No comments:

Post a Comment