Friday, March 22, 2013

Perlukah ber'gaduh'???

Pada suatu hari, aku pergi ke pusat beli belah bersama rakanku. Sudah lama kami tidak berjalan-jalan 'cuci mata' kononnya. Setelah penat berjalan di sana, aku dan rakanku mencari-cari tempat duduk di sekitar kawasan itu. Agak susah untuk mencari tempat duduk yang kosong di tempat awam begitu. Tambahan pula, kami keluar pada hari minggu. Akhirnya setelah penat mencari, kami lihat ada sebuah kerusi panjang yang kosong di satu sudut.

          Aku dan rakanku duduk sementara melepaskan kelelahan kami berjalan dalam waktu yang agak lama. Keluasan pusat beli belah itu menyebabkan kami berjalan agak jauh. Sedang asyik berehat aku memandang orang yang lalu di hadapan, kiri dan kananku. Tiba-tiba mata aku terpandang pada wanita yang bertubuh besar yang lalu di hadapanku. Aku berasa sangat kasihan padanya. Agak sukar untuk dia meneruskan perjalannya.

          Aku cuba lihat pada diriku. Aku mula berkira-kira sekiranya aku berada di tempat wanita itu. Fikiranku tiba-tiba terganggu kerana baru-baru ini rakanku selalu berkata bahawa badanku sudah semakin 'montel'. Aku mula mengeluh. Keluhanku didengari oleh rakanku. Dia bertanyakan keadaanku. Aku mula bercerita masalah yang kuhadapi kepadanya. Lantas rakanku memulakan bicaranya tentang satu produk kesihatan. Aku semakin teruja dengan cadangannya. Aku bersetuju untuk menggunakan produk itu. Tiba-tiba dia memandangku dan berbicara kepadaku seperti ini:

Rakan: Nak 'gaduh' ke? Aku boleh telefon kawan aku.
Aku: Eh, kenapa nak gaduh plak?(muka pelik)

Aku dengan wajah terpinga-pinga memandangnya. Sekali lagi kawanku bertanya soalan itu.Aku berasa sangat marah. Tiba-tiba aku bangun dan berkata padanya.

Aku: Perlu ke kita nak bergaduh pasal nie? (dengan muka yang marah)

Rakanku cepat menarik tanganku untuk duduk. Dia memandang wajahku dan menerangkan kembali kepadaku bahawa perkataan 'gaduh' itu membawa maksud ' nak cepat' atau 'segera'. Rupa-rupanya itu adalah dialek Kelantan. Aku meminta maaf kepadanya kerana salah sangka.

Pengajaran

Kita perlu meminta penjelasan terlebih dahulu jika kita tidak memahami sesuatu perkara. Jika kita tidak meminta penjelasan akan berlaku salah faham antara kita dan mungkin akan berlarutan. Kita juga perlu belajar memahami penyampaian orang lain dan tidak boleh cepat marah jika sesuatu berlaku secara tiba-tiba. Kita juga perlu menggunakan bahasa yang mudah difahami bagi mengelakkan berlaku slah faham antara kita.






No comments:

Post a Comment