Wednesday, March 13, 2013

Kuar@Keluar

Sistem pesanan ringkas atau SMS merupakan salah satu cara masa kini untuk berhubung dengan lebih cepat antara satu sama lain. Kebaikan menggunakan SMS ini antaranya ialah dapat menjimatkan perbelanjaan. Bayaran SMS juga lebih berpatutan berbanding penggunaan telefon bimbit atau kediaman. Pengguna dapat mengurangkan caj perkhidmatan dan dapat menjimatkan perbelanjaan harian. Malangnya terdapat sesetengah pengguna tidak menggunakan kemudahan ini dengan sebaik-baiknya.

Sebagai contoh: Seorang anak telah menghantar SMS kepada bapanya.

Contoh:

Fiza: Slm. ayh Fiza tak blk. Fiza "kuar" ngn kwan. Fiza tdo kat umah die. Ayh jgn riso.

Maksud: Salam. ayah, Fiza tak balik. Fiza "keluar" dengan kawan. Fiza tidur di rumahnya. Ayah jangan risau.

   Ayahnya segera membuka kamus semata-mata untuk memahami maksud yang hendak disampaikan oleh anaknya. satu persatu perkataan cuba untuk diterjemah dan difahami. Tiba di perkataan "kuar" ayahnya sangat terkejut kerana perkataan tersebut membawa maksud yang tidak elok iaitu "anak luar nikah". ayahnya dengan pantas menelefon anaknya untuk pulang dengan segera. setelah anaknya tiba di rumah, ayahnya segera mendapatkan anaknya untuk meminta kepastian tentang SMS yang dihantar oleh anaknya sebentar tadi. rupa-rupanya perkataan yang dihantar untuk membawa maksud "keluar". 

Pengajaran

Perbezaan umur antara remaja dan orang dewasa menyebabkan berlakunya jurang perbezaan antara mereka. Oleh itu, setiap golongan masyarakat perlu bijak menggunakan bahasa SMS   yang sesuai untuk disampaikan kepada penerima. Bahasa yang digunakan perlulah betul supaya tidak merosakkan makna perkataan sehingga menyebabkan berlakunya salah faham antara penyampai maklumat dengan penerima.


No comments:

Post a Comment