Thursday, March 21, 2013

Salah siapa sebenarnya?

Setiap hari selasa jadual kuliahku tidaklah padat. namun, yang menyebabkan aku berasa malas untuk ke kelas kerana jadual pada hari selasa ini kelasku pada pukul lapan hingga pukul sepuluh pagi. Seterusnya kelas keduaku pula pada pukul lima hingga tujuh petang. Oleh sebab itu, aku berasa amat berat nak memulakan pagiku untuk ke kuliah.

          Seperti biasa aku bersiap ke kuliah pada pukul tujuh kerana perkhidmatan bas universiti akan bergerak ke kampus tepat pukul tujuh pagi. Aku bergegas untuk mendapatkan tempat duduk di dalam bas. Nasib aku tidak baik pada hari itu, kerana tempat duduk telah pun penuh. aku terpaksa berdiri dalam keadaan yang tidak selesa. Apakan daya aku terpaksa begitu untuk sampai ke kuliah tepat pukul lapan pagi.

          Setelah pelajar memenuhi ruangan di dalam bas, akhirnya bas bergerak ke destinasi. Bas bergerak dengan laju ke kampus. Sampai di satu pusingan, tiba-bas yang dipandu berhenti mengejut. Aku dan beberapa pelajar yang berdiri terdorong ke depan. Aku berasa sangat terkejut. Aku cuba berdiri semula dan ku lihat pemandu bas itu membuka tingkap dan memarahi seorang pelajar perempuan. Rupa-rupanya pelajar itu menyEberang jalan tanpa menghiraukan bas yang bergerak laju di belakangnya. Pelajar itu berlalu dengan muka yang marah. mungkin dia malu dan berasa marah kerana dimarahi di depan orang ramai.

Pengajaran
Kita perlu berhati-hati di jalan raya kerana kita tidak tahu apa akan berlaku jika kita cuai. Kita perlu berhati-hati buka sahaja untuk keselamatan kita tetapi untuk keselamatan orang lain juga. Mungkin kerana kecuaian kita akan menyebabkan sesuatu yang buruk akan berlaku pada diri kita dan juga orang lain pada masa itu. Selain itu, kita perlu meminta maaf jika kita berbuat salah kepada orang, bukannya memarahi orang itu.

No comments:

Post a Comment