Thursday, March 7, 2013

Baiknya Awak...

Pada hari ini aku pergi ke kuliah seperti biasa. Aku berasa pening kepala kerana cuaca yang terlalu panas. Sudah empat hari cuaca seperti ini. Sedang aku berjalan menuju ke tempat menunggu bas, aku ternampak di seberang jalan ada seorang perempuan jatuh terduduk. Dia memegang kakinya yang sakit dan cuba untuk bangun. Mungkin kakinya amat sakit sehingga dia tidak mampu untuk bangun dengan sendiri.      Tiba-tiba ada seorang perempuan menghulurkan tangan membantunya untuk bangun. Agaknya perempuan yang membantunya seorang pelajar kerana dia memakai kad matrik. Aku melihat dari jauh dengan kepayahan perempuan yang jatuh itu berjalan dan dibantu oleh pelajar tadi. Pelajar itu mengiringi perempuan itu ke keretanya. Aku lihat perempuan yang jatuh tadi menghulurkan sesuatu kepada pelajar tadi tetapi ditolak oleh pelajar itu. Aku beranggapan mungkin perempuan itu memberikannya sedikit wang kerana telah membantunya.

Pengajaran
Dalam kehidupan kita tidak selalunya kita akan bernasib baik. Kadang kala kita mungkin ditimpa musibah dan setiap satunya tidak sama antara satu sama lain. Jika kita menghadapi masalah kita pasti berharap akan ada orang yang akan membantu kita untuk menyelesaikannya. Oleh itu, kita juga boleh memberikan bantuan kepada orang lain yang menghadapi masalah. Kita juga perlu membantu seseorang itu dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan. Sikap sebegini akan menjadikan kita sentiasa menghargai kesenangan dan kegembiraan serta bersedia menghadapi dugaan yang mendatang.

No comments:

Post a Comment