Tuesday, March 26, 2013

Ramah Sangat...

Jumaat lepas aku seperti biasa akan ke kuliah seorang diri. kawan-kawanku pagi-pagi sudah ke kuliah pada jam 8 pagi. Kelas aku hanya pukul 11 pagi. Oleh itu pada hari Jumaat jadualku tidak padat dan tidak perlu bangun pagi.

           Pagi itu, seperti selalu aku akan bersiap-siap dan terus menuju ke foyer KAB untuk menaiki bas ke kuliah di kampus lama. Tiba di foyer aku lihat ada sebuah bas untuk ke kampus lama. Aku cepat-cepat menaiki bas melalui pintu belakang. Aku terus masuk dan mencari-cari tempat duduk. Tiba-tiba aku ternampak sebuah kerusi kosong dan ada pelajar lain di sebelahnya. Aku terus mendapatkan kerusi kosong itu.

          Aku mendekati perempuan itu. aku menyapanya untuk duduk. Sejenak dia berpaling rupa-rupanya pelajar itu bukan pelajar Melayu tetapi pelajar asing. Aku terkejut kerana dia memakai tudung. Aku berasa agak tidak selesa untuk berada di sebelahnya. Apabila aku fikirkan semula aku tidak ada pilihan. Aku mencari-cari tempat duduk kosong yang lain, tetapi hanya itu kerusi kosong yang tinggal. Aku tersenyum lalu duduk disebelahnya.

          Aku hanya diam seribu bahasa kerana bagiku diam itu lebih baik daripada harus berbicara dengannya. Tiba-tiba dia memandangku dan menunjukkan kulit pada dahinya menggelupas teruk. Aku terkejut kerana aku tidak pandai untuk membalas perbicaraannya. Aku hanya tersenyum dan mendengarnya bercerita. Aku kusyuk mendengar ceritanya sehingga bas sampai di destinasi.

Pengajaran

Perbuatan aku yang mendiamkan diri tidak seharusnya dilakukan. Kita perlu bertegur sapa supaya dapat menjalinkan sillaturrahim dengan orang baru. Walaupun orang itu warga asing kita tida boleh memberi tanggapan bahawa mereka itu sombong. Sikap ramah dan memakai pakaian sopan seperti pelajar Melayu amat dipuji.

No comments:

Post a Comment