Thursday, March 21, 2013

P.O.Y.O???

Zaman remaja merupakan zaman yang tidak pernah ada sesiapa yang akan melupakannya. Terlalu banyak kenangan yang pasti akan menjadi ingatan sehingga kita dewasa. Aku juga pernah mengalami zaman remaja. Tidak lama aku meninggalkan zaman itu, kerana aku hanya berumur 22 tahun sahaja sekarang ini. Pelbagai ragam, pelbagai bahasa, pelbagai gaya dan pelbagai cerita yang akan menjadi "trend" pada zaman ini.

          Bahasa memainkan peranan penting dalam kalangan remaja. Pada zaman inilah bahasa baharu yang dicipta. Adakah anda pernah mendengar perkataan 'poyo'? Perkataan ini sering digunakan oleh remaja bagi seseorang yang beranggapan dirinya amat bagus dan hebat, sedangkan dirinya tidak seperti yang ditunjukkan. Aku juga tidak terkecuali menggunakan perkataan ini pada zaman remajaku.

          Pada hari ini, sekali lagi aku mendengar perkataan 'poyo' ini daripada pelajar kelas yang sama denganku. Aku seperti mengimbas kembali zaman remajaku. Aku tidak pernah mengetahui maksud sebenar 'poyo' itu, Sehinggalah rakan kelasku memberikan maksud sebenar perkataan itu. 'Poyo' itu sebenarnya merupakan akronim bagi perkataan Inggeris iaitu 'p.o.y.o' yang bermaksud 'proud of your own'. Rupa-rupanya perkataan itu berasal daripada perkataan Inggeris. Aku amat berterima kasih kepada rakan kelasku kerana telah membongkar teka-teki berkenaan maksud perkataan 'p.o.yo' itu tadi.

Pengajaran
Sebagai seorang anak remaja kita perlu menggunakan bahasa yang betul. Bahasa melambangkan jati diri kita sebagai rakyat Malaysia. Jika kita terus menggunakan bahasa rojak, kita akan merosakkan bahasa jati diri kita. Oleh itu, kita perlu menanamkan rasa cinta dan setia kepada bahasa kita. Hal ini juga telah dibincangkan pada kelas sosiolinguistik sebentar tadi.


       

No comments:

Post a Comment