Friday, March 15, 2013

Laparnya...

Sabtu yang lepas aku tinggal beberapa hari di rumah kakakku. Tiba hari ahad seperti biasa dia akan menghantarku pulang ke UPSI. Pada hari itu ayah dan suaminya turut menghantarku pulang ke UPSI.
Kebetulan kami belum makan malam pada malam itu. Ayah meminta pendapatku untuk memilih restoran yang berdekatan. Aku pun mencadangkan restoran yang selalu dikunjungi aku dan rakan-rakan. 

          Setelah beberapa minit menunggu, pelayan datang untuk bertanyakan menu yang akan kami pesan. Selepas selesai memesan makanan kami rancak berbual. Aku menceritakan tentang keunikan masakan di restoran. Ayah dan kakak semakin teruja dengan masakan yang kami pesan. 

          Setelah setengah jam menunggu aku semakin tidak sabar. Ayah dan kakakku semakin gelisah kerana mereka berasa amat lapar. Aku pula rasa serba salah kerana aku mereka terpaksa menunggu lebih lama. Aku mengambil keputusan untuk berjumpa dengan pelayan tadi. Rupa-rupanya pelayan itu telah menghilangkan kertas yang dipesan oleh kami sebentar tadi. Kami berasa amat kecewa. Akhirnya kami pulang tanpa makan malam.

Pengajaran

Sebagai seorang pekerja perlu sentiasa mengutamakan pelanggan. Pekerja yang baik harus cekap melakukan kerja yang digalas. Sikap cuai perlu dielakkan kerana sikap tersebut akan menyebabkan pelanggan akan berasa tidak selesa. Apabila perkara itu terjadi akan mengurangkan pelanggan untuk datang ke restoran atau menggunakan perkhidmatan.

No comments:

Post a Comment