Thursday, April 4, 2013

Berhati-hati

Pada Sabtu lepas aku pergi ke pekan untuk membeli sedikit barangan keperluanku. Hari itu, aku menunggu bas di tempat biasa. Lama aku menunggu sehingga aku rasa mengantuk dan hampir terlelap di tempat menunggu bas itu. Entah mengapa hari itu pelajar tidak ramai menunggu seperti biasa. Aku berasa hairan kerana setiap hari sabtu akan ada ramai pelajar ke pekan tanjung malim.

          Setelah hampir satu jam menunggu, aku berasa sangat-sangat letih. Tiba-tiba aku terlihat ada sebuah teksi berada di seberang sana. Aku nekad dan malas untuk menunggu lebih lama. Aku pun mempercepatkan langkahku menuju ke teksi tersebut. Dari dalam kereta, aku tidak perasan akan muka pemandu itu. Pemandu itu menurunkan cermin kereta dan bertanyakan tempat yang ingin aku tujui. Aku berasa sangat terkejut kerana pemandu tersebut seperti tidak terurus.

          Aku memasuki teksi itu dengan perasaan yang takut dan serba salah. Pemandu tersebut menghidupkan enjin dan mula menekan pedal kereta. Aku berasa sangat takut kerana kereta yang dipandu terlalu laju. Tiba di satu persimpangan pemandu tersebut membrek teksi dengan mengejut. Aku terdorong ke hadapan. muka aku pada masa itu sangat pucat. Pemandu itu meneruskan pemanduannya semula tanpa mengucapkan maaf kepadaku kerana perbuatannya tadi. Akhirnya aku sampai ke destinasi dengan selamat.

Pengajaran

Sebagai seorang pemandu yang membawa nyawa orang lain bersamanya, dia harus berhati-hati ketika memandu. dia tidak boleh memandu mengikut nafsu tanpa memikirkan keselamatan penumpangnya. Hal ini juga perlu dielakkan oleh pemandu bas, kerana pemandu bas membawa lebih ramai nyawa bersamanya.

No comments:

Post a Comment