Friday, April 5, 2013

Tidak Beradab...

Hari ini aku akan menceritakan pengalamanku ketika berada di tempat menunggu kereta api. Hari itu, aku mahu pergi melawat anak saudaraku yang berada di Petaling Jaya. Aku tidak mahu menyusahkan mereka untuk mengambilku di Tanjung Malim ini. Untuk ke stesen kereta api aku menelefon khidmat teksi untuk membawaku ke sana.

          Tiba di stesen kereta api, aku terus pergi ke kaunter tiket yang disediakan. Barangan dan beg yang kubawa diletakkan dahulu di sudut tepi kaunter berkenaan. Sedang aku mengeluarkan beg duit dari beg galasku tiba-tiba ada seorang wanita melintas barisanku. Aku terkejut dan memandangnya dengan marah. Tetapi wanita itu berpura-pura tidak perasan akan aku. Aku malas untuk bergaduh dan membiarkannya sahaja. 

          Sepuluh minit kemudian, tiba gilirannya untuk membeli tiket. Aku menunggu agak lama untuk dia berurusan dengan petugas di kaunter. Telinga aku menangkap perbualan mereka. Rupa-rupanya tiket untuk ke tempat yang ingin ditujuinya telah habis dijual. Dia pergi dengan muka yang marah dan mengomel sendirian. Dia berpaling dan menjeling ke arahku. aku hanya tersenyum.

Pengajaran
Kita perlu menjaga adab kita walau di mana kita berada. Tidak semua  orang akan bertolak ansur jika berlaku perkara sedemikian di situasi dan orang yang berbeza. Hal ini akan menimbulkan salah faham dan persengketaan. Jika kita melakukan kesilapan kita perlu meminta maaf supaya tidak berlaku persengketaan.
Sikap suka memotong barisan adalah perbuatan yang tidak baik dilakukan. Kita perlu hormat hak orang lain.

No comments:

Post a Comment