Friday, April 5, 2013

Tak Hormat...

Pada hari rabu lepas, aku menghadiri satu seminar berkaitan dengan penggunaan pencarian Google dan Khidmat Pesanan Ringkas. Aku merupakan pelajar yang datang agak lewat kerana sebelum itu aku mempunyai kelas di kampus baru. Seminar ini pula diadakan di kampus lama. Masa yang diambil untuk ke kampus lama agak lama dan menyebabkan aku terlewat untuk sampai ke seminar tersebut.

          Sampai di kampus lama aku terus ke dewan di bangunan E-Learning. Aku cepat-cepat menaiki lif ke tingkat lima. Nasib aku baik kerana ketika aku sampai, seminar tersebut belum berlangsung. Aku lihat kerusi di dalam dewan telah tersebut telah penuh. Aku diarahkan untuk mengambil kerusi di luar dewan tersebut. Lima minit kemudian penceramah mula memberikan ceramahnya.

         Seminar tersebut dianggarkan akan habis selepas dua jam. Aku diwajibkan hadir pada hari itu kerana soalan kuiz akan diberikan semasa sesi pembentangan berlangsung. Oleh itu, kami perlu fokus untuk mendengar setiap penerangannya. setengah jam yang pertama, seminar tersebut berlangsung dengan lancar. Tiba-tiba aku terlihat sekumpulan pelajar duduk di dalam bulatan sambil bersembang dan ketawa dengan kuat. Mereka bukan sahaja berbuat bising tetapi juga membawa makanan ke dalam dewan. Akhirnya datang seorang pensyarah menegur mereka dan barulah mereka diam.

Pengajaran

Jika kita hadir dalam satu majlis, kita perlu menghormati orang yang sedang memberi penerangan  di hadapan.  Tidak elok sekiranya kita berbuat bising kerana kita akan mengganggu orang lain yang mahu mendengar penerangan tersebut dengan baik. Jika kita tidak hormat orang yang sedang bercakap di hadapan kita akan menyakiti hatinya. Sekurang-kurangnya diam dan beri perhatian.

No comments:

Post a Comment