Thursday, April 4, 2013

O.K.U...

Hari Sabtu merupakan hari di mana pelajar akan berpusu-pusu ke pasar malam di pekan Tanjung Malim. Aku juga tidak ketinggalan untuk mengunjungi pasar malam itu. Terdapat banyak gerai yang dibuka dan pelbagai jenis jualan yang dijual di gerai itu.

          Aku terliur dengan pelbagai jenis makanan di sepanjang gerai di pasar malam itu. Aku meninjau-ninjau makanan untuk makan malam hari ini. Bau aroma masakan menyebabkan aku tidak tahu mana satu makanan yang akan aku beli. Tiba-tiba, di tengah-tengah orang ramai aku lihat seorang wanita meriba anaknya yang sedang tidur. Anaknya masih kecil dan tidak berpakaian hanya sehelai kain batik membaluti tubuhnya. Aku mendekatinya dan memberinya sedikit makanan dan wang. aku sangat kasihan melihatnya.

          Aku berlalu dari situ dengan perasaan yang sedih melihat kejadian itu tadi. Tidak sampai beberapa langkah aku berjalan aku ternampak lagi seorang lelaki yang kehilangan kaki kirinya juga berada di tengah-tengah orang ramai memohon simpati. Aku meneruskan lagi langkah kakiku dan terlihat lagi seorang lelaki yang sudah tua memakai pakaian yang compang-camping di satu lorong. Aku berasa sangat terkejut kerana terlalu ramai lagi orang yang tidak berkemampuan di sekitar sini.

Pengajaran 

 Aku pernah mendengar ada cerita tentang peminta sedekah yang berpura-pura tidak berkemampuan sedangkan dia masih mampu untuk mencari rezeki yang lebih baik. seharusnya kita sebagai masyarakat yang berkemampuan perlu memberi bantuan dan sokongan kepada golongan yang tidak mampu seperti ini. walaupun begitu jika seseorang itu masih mampu untuk mencari rezeki yang lebih baik, mereka perlulah berusaha mendapatkannya.

No comments:

Post a Comment