Friday, April 5, 2013

Pentingnya Notis Pemberitahuan...

Minggu ini adalah minggu yang agak sibuk untuk aku. Aku perlu menyiapkan semua tugasan sebelum pulang ke kampung halaman kerana hujung minggu ini merupakan cuti pertengahan semester. Semangat menyiapkan tugasan semakin meningkat kerana aku tidak mahu cutiku nanti dihabiskan dengan menyiapkan tugasan yang terbengkalai. Minggu ini jugalah kolej kediamanku mengadakan hari terbuka. Oleh itu, keadaan di kolej adalah tidak sesuai untuk membuat tugasan kerana sangat bising.

          Pada suatu petang, dua orang rakan serumahku sedang membuat tugasannya di ruang tamu di rumah kolej kediamanku. Tiba-tiba terdengar ketukan dari luar rumahku. tanpa ragu-ragu rakanku terus membuka pintu tersebut. Alangkah terkejutnya dia, apabila yang berdiri di hadapannya ialah seorang lelaki. Dia cepat-cepat masuk ke dalam dan menutup pintu untuk memakai pakaian yang lebih sopan. rupa-rupanya lelaki tersebut mahu memasang 'modem' Wifi di dalam rumah kami. Kami tidak diberikan sebarang notis pemberitahuan tentang perkara ini.

         Aku dan rakan sebilikku kebetulan pada masa itu sedang bersembang di dalam bilik. Tiba-tiba rakanku keluar untuk ke tandas. Hampir-hampir dia melanggar tangga di hadapan pintu bilik kami. Rakan kami di luar bilik memberi isyarat dan menyuruhnya untuk masuk semula. Dia tidak faham sehingga dia terdengar suara lelaki di hadapan pintu rumah. Cepat-cepat di masuk semula ke dalam bilik dan mengenakan pakaian yang lebih sopan.

Pengajaran

Sepatutnya pihak kolej perlu memberi pelajar notis pemberitahuan supaya pelajar boleh bersedia lebih awal. Jika tidak diberikan sebarang notis akan menyebabkan perkara seperti ini berlaku sekali lagi. Perkara ini ini tidak boleh diambil mudah sekiranya hanya seorang pelajar perempuan di dalam rumah pada masa itu, mungkin akan jadi sesuatu yang tidak elok. Oleh itu, notis pemberitahuan jika mahu melakukan penyelenggaraan perlu diberitahu sebelum itu.

No comments:

Post a Comment